24.5 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalCFR nu garantează siguranţa călătorilor

CFR nu garantează siguranţa călătorilor

50% din parcul de vagoane şi locomotive nu respectă normele de siguranţă a circulaţiei feroviare, afirmă specialiştii. Ei nu garantează siguranţa circulaţiei CFR şi afirmă că toţi cei care folosesc infrastructura de transport feroviar o fac pe răspunderea lor. Protecţia Consumatorului spune că nu răspunde de circulaţia CFR.

 

50% din infrastructura feroviară a CFR nu ar trebui să se afle în exploatare din cauză că nu îndeplineşte parametrii tehnici ceruţi de legislaţia în vigoare, a declarat recent Vasile Belibou, reprezentantul Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română (ASFR). Potrivit acestuia, cea mai mare parte a parcului de vagoane şi locomotive al CFR ar trebui înlocuită deoarece nu mai oferă garanţii de siguranţă a circulaţiei. Din păcate, statul nu le scoate din circulaţie pentru că nu are bani să procure altele noi. „În 1998 a fost înfiinţată Autoritatea Feroviară Română (AFER), care are rolul de a certifica din punct de vedere calitativ toate echipamentele care intră în exploatarea CFR. Acest lucru se întâmplă însă doar cu echipamentele noi, cele vechi abia acum se inventariază. Cele vechi sunt în majoritate depăşite, însă dacă le-am scoate din uz am bloca circulaţia feroviară“, a declarat Vasile Belibou. Acesta mai spune că aproximativ jumătate din infrastructura de transport feroviar este sub observaţie din cauza vechimii. „Vagoanele şi locomotivele aflate în exploatare au mai suferit reparaţii, unele capitale, dar, dacă ar fi să se respecte parametrii tehnici, 50% din ele nu ar trebui să circule. Acestea se află în circulaţie, fiind sub supraveghere, şi sunt verificate înainte de plecarea în cursă. Cei care le folosesc o fac pe răspunderea lor“, a mai afirmat reprezentantul ASFR.

Dacă autoritatea care se ocupă de siguranţa circulaţiei feroviare nu poate garanta siguranţa călătorilor, probabil că CFR ar trebui să-şi informeze clienţii despre calitatea infrastructurii sale. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) susţine însă că nu poate apăra drepturile clienţilor CFR, deoarece „nu are specialişti“.

„Nu intră în atribuţiile ANPC acest lucru, ci doar în cele ale Ministerului Transporturilor. Acesta răspunde de siguranţa circulaţiei. Noi nu avem specialişti care să verifice dacă infrastructura de transport a CFR respectă legislaţia în domeniu“, a declarat Laura Hora, purtătoarea de cuvânt a ANPC.

 

Parcul CFR este învechit

 

Starea actuală a parcului de locomotive şi vagoane al CFR Marfă şi CFR Călători nu este deloc de invidiat. CFR Marfă are în exploatare peste 50.000 de vagoane şi 992 de locomotive, majoritatea electrice. Cele mai multe vagoane (26,9%) sunt descoperite, iar în funcţie de utilitate – 17,10% sunt vagoane cisternă iar 12,8% pentru transportul cărbunelui. Mare parte dintre ele sunt vechi. CFR Călători are şi ea în custodie 3.500 de vagoane. Cea mai mare parte (89%) au o vechime în exploatare de peste 25 de ani, se arată într-un raport din acest an al companiei. Conform legii, durata normală de exploatare pentru vagoanele de călători este de 15 ani. Modernizările reprezintă în prezent prea puţin din totalul parcului de vagoane. Conform CFR Călători, 2% sunt vagoane etajate modernizate, 2% – vagoane modernizate la Atelierele CFR Griviţa şi Astra Arad, 3% sunt reconstruite de compania franceză Alstom, în colaborare cu Atelierele CFR Griviţa şi Astra Arad, iar 4% sunt vagoane nou construite, la Astra Vagoane Călători SA Arad. Înlocuirea a 2.600 de vagoane de călători ar urma să aibă loc în următorii zece ani şi ar costa circa 2,3 miliarde de euro. În 2008, era prevăzută achiziţionarea a 90 de vagoane noi şi modernizarea altor 113, contracte ce s-ar ridica la 144,8 milioane de euro. CFR Călători are în plan modernizarea a 30 de locomotive electrice în următorii doi ani, valoarea contractului fiind estimată la circa 35 de milioane de euro. În ceea ce priveşte locomotivele, rămâne de discutat. Ultima locomotivă nouă a ieşit pe poarta Electroputere Craiova în 1991, de atunci având loc doar reparaţii. Întreprinderea craioveană vrea ca în doi ani să construiască un nou model de locomotivă, însă rămâne de văzut dacă el va intra şi în dotarea CFR sau va merge doar la export, în Orientul Mijlociu, unde vor să facă afaceri patronii de la Al Arrab Contracting Company.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS